Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Droga S6. Co z budową odcinka Koszalin-Lębork?

Redakcja
Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało budowę odcinka S6 Lębork-Koszalin w formule partnerstwa publiczno prywatnego. Dyplomatyczne przedstawicielstwo Komisji wpisem na Twitterze zareagowało na rządowe zapowiedzi.Czytaj dalej na kolejnej stronieZobacz także Konferencja dotycząca budowy drogi S6
Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało budowę odcinka S6 Lębork-Koszalin w formule partnerstwa publiczno prywatnego. Dyplomatyczne przedstawicielstwo Komisji wpisem na Twitterze zareagowało na rządowe zapowiedzi.Czytaj dalej na kolejnej stronieZobacz także Konferencja dotycząca budowy drogi S6 GDDKiA
Ministerstwo Infrastruktury zapowiedziało budowę odcinka S6 Lębork-Koszalin w formule partnerstwa publiczno prywatnego. Dyplomatyczne przedstawicielstwo Komisji wpisem na Twitterze zareagowało na rządowe zapowiedzi.

„By dotychczasowe inwestycje S6, S10 z funduszy UE przynosiły zakładane korzyści ekonomiczne, te korytarze muszą powstać w całości. Granty z UE Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko są zarezerwowane na całość S6 i S10. Polski rząd wybrał PPP. Powodzenia wdrażając!” - skomentowało dplomatyczne przedstawicielstwo Komisji Europejskiej.

Na początku czerwca Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów podjął decyzję, że to partner prywatny zaprojektuje i wybuduje fragment drogi ekspresowej S6 między Lęborkiem a Koszalinem.

- Decyzja KERM oznacza, że zadania te będą realizowane w formule PPP w ramach Planu Junckera, który jest jedną z ważniejszych inicjatyw Komisji Europejskiej oraz Europejskiego Banku Inwestycyjnego - informuje Szymon Huptyś, rzecznik Ministerstwa Infrastruktury.

- Ma to na celu jak najszybsze ukończenie całego ciągu S6, w ramach którego w woj. zachodniopomorskim są już prowadzone prace na siedmiu odcinkach od Goleniowa (połączenie z S3) do Koszalina, wraz z obwodnicą Koszalina i Sianowa.

„Słupski” odcinek prywatny inwestor będzie też musiał utrzymać przez określony czas np. 30 lat. W zamian rząd zobowiąże się do wnoszenia cyklicznej opłaty za dostępność. Szczegóły będą negocjowane. Nie planuje się wprowadzenia opłat dla kierowców samochodów osobowych. Resort inwestycji zapewnił nas w ubiegłym tygodniu, że model PPP ma być gwarantem realizacji „słupskiej” drogi z uwagi na brak środków unijnych.

Tymczasem Komisja EU podnosi, że granty są zarezerwowane na całość „szóstki”. Prace budowlane na niezrealizowanym odcinku miałyby się rozpocząć w 2020 roku, czyli pod koniec realizacji projektów z aktualnego okresu programowania. Na dodatek Ministerstwo Infrastruktury chce porozumieć się wcześniej z urzędem statystycznym EUROSTAT, aby zobowiązania rządu, które urosną przez PPP, nie były zaliczane do długu publicznego.

Przypomnijmy, że kluczowe dla tej części regionu etapy inwestycji między Lęborkiem a Koszalinem odłożono na półkę z powód braku pieniędzy w Programie Budowy Dróg Krajowych i Autostrad, który wspierają środki unijne z POIiŚ-u.

Już kilka miesiecy temu Corina Cretu, komisarz ds. polityki regionalnej, zagroziła, że niewykonanie całego projektu może oznaczać cofnięcie finansowania UE.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!