O interwencję poprosił nas kierowca jeżdżący często trasą na północ od Czaplinka. To droga wojewódzka nr 163 łącząca to miasto z Połczynem-Zdrojem, bardzo ważna, bo przejmująca także ruch turystyczny nad morze. W zeszłym roku wyremontowano odcinek około 8 kilometrów od Doliny Pięciu Jezior w kierunku na Połczyn, bardzo malowniczy i zwany drogą stu zakrętów.
Na tym jednak zachwyty się kończą, bo odcinek na południe od jezior jest w dramatycznym stanie. - Od Czaplinka do Kluczewa i nieco dalej, mniejszych i średnich dziur w asfalcie jest ponad 200, takich naprawdę ogromnych około 20 – mówi kierowca. - Mają po kilkanaście centymetrów, ostatnio zatrzymałem się, gdy pani jadąca przede mną urwała w swoim aucie koło po najechaniu na taką wyrwę.
Podobnych opinii jest więcej, wiele osób zgłasza szkody w swoich pojazdach do policji i dalej do zarządcy drogi. - Tu już nie chodzi o komfort jazdy, ale o bezpieczeństwo i ryzyko wypadku – mówi pan Piotr, kierowca zawodowy. - Są miejsca, że dziur nie idzie ominąć, zwłaszcza, gdy ktoś jedzie z naprzeciwka i po prostu trzeba się zatrzymać, a takie lawirowanie po jezdni to proszenie się o nieszczęście. Inny Czytelnik dodaje, że niewiele lepiej jest z DW 163 w samym Czaplinku i na odcinku w kierunku Wałcza.
– Rejon Dróg Wojewódzkich w Drawsku Pomorskim przygotowuje postępowanie na remonty na gorąco, czyli nakładki i łaty na odcinku Kluczewo – granica RDW oraz na ulicy Wałeckiej w Czaplinku – informuje Anna Radziwonowicz, rzeczniczka prasowa
Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich. - Najgorsze odcinki zostały na razie dodatkowo oznakowane. Remonty cząstkowe zarówno masą na zimno jak i na gorąco, od 22 stycznia prowadzone są w dni robocze praktycznie codziennie.
Problem w tym, że i drogowcy mają świadomość, że to działania doraźne. - Jeśli nawierzchnia jest w złym stanie technicznym, jest zwietrzała i krucha, a tak jest właśnie na odcinku Kluczewo - Czaplinek, to tego typu remonty cząstkowe mają małą wytrzymałość – przyznaje pani rzecznik. - Częste wahania temperatur i intensywny ruch pojazdów ciężarowych ma decydujący wpływ na tempo degradacji starej nawierzchni DW163. Jeszcze kilka lat temu wysyp takich ubytków mieliśmy na przełomie marca i kwietnia. Teraz drogi narażone są na nie praktycznie przez całą zimę, bo najistotniejsze dla nawierzchni drogowych jest tzw. przejście temperatury przez zero. W ciągu dnia mamy temperaturę dodatnią, po zmierzchu zaczyna spadać, by w nocy przekroczyć granicę zera. A to oznacza, że woda, która w ciągu dnia trafiła w szczeliny, zaczyna zamarzać i rozszerzać swoją objętość, krusząc wszystko wokół. Im więcej przejść przez zero, tym większe i głębsze ubytki. Zarówno grudzień jak i styczeń były miesiącami takich oscylacji.
Są i lepsze wiadomości, bo ZZDW planuje gruntowny remont. - W ubiegłym roku ZZDW przeprowadził postępowanie przetargowe, ale z powodu zbyt wysokich cen ofert, nie wyłoniono wykonawcy robót. Konieczny był podział tego zadania na dwa odrębne i uzyskanie finansowania z innych, dodatkowych źródeł. Odbędą się więc dwa przetargi na odcinki przewidziane do przebudowy w II etapie modernizacji DW 163 między Połczynem Zdrój, a Czaplinkiem.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?