Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Droga z Czaplinka na północ jest w rozsypce, a kierowcy w rozpaczy

Rajmund Wełnic
Rajmund Wełnic
Dziura na drodze DW 163 na północ od Czaplinka, kierująca autem urwała tu koło
Dziura na drodze DW 163 na północ od Czaplinka, kierująca autem urwała tu koło Czytelnik
Gdyby ser szwajcarski składał się z samych dziur to wyglądałby jak droga z Czaplinka do Kluczewa. Zarządca drogi obiecuje doraźne remonty, a w ciągu roku generalną przebudowę.

O interwencję poprosił nas kierowca jeżdżący często trasą na północ od Czaplinka. To droga wojewódzka nr 163 łącząca to miasto z Połczynem-Zdrojem, bardzo ważna, bo przejmująca także ruch turystyczny nad morze. W zeszłym roku wyremontowano odcinek około 8 kilometrów od Doliny Pięciu Jezior w kierunku na Połczyn, bardzo malowniczy i zwany drogą stu zakrętów.

Na tym jednak zachwyty się kończą, bo odcinek na południe od jezior jest w dramatycznym stanie. - Od Czaplinka do Kluczewa i nieco dalej, mniejszych i średnich dziur w asfalcie jest ponad 200, takich naprawdę ogromnych około 20 – mówi kierowca. - Mają po kilkanaście centymetrów, ostatnio zatrzymałem się, gdy pani jadąca przede mną urwała w swoim aucie koło po najechaniu na taką wyrwę.

Podobnych opinii jest więcej, wiele osób zgłasza szkody w swoich pojazdach do policji i dalej do zarządcy drogi. - Tu już nie chodzi o komfort jazdy, ale o bezpieczeństwo i ryzyko wypadku – mówi pan Piotr, kierowca zawodowy. - Są miejsca, że dziur nie idzie ominąć, zwłaszcza, gdy ktoś jedzie z naprzeciwka i po prostu trzeba się zatrzymać, a takie lawirowanie po jezdni to proszenie się o nieszczęście. Inny Czytelnik dodaje, że niewiele lepiej jest z DW 163 w samym Czaplinku i na odcinku w kierunku Wałcza.

– Rejon Dróg Wojewódzkich w Drawsku Pomorskim przygotowuje postępowanie na remonty na gorąco, czyli nakładki i łaty na odcinku Kluczewo – granica RDW oraz na ulicy Wałeckiej w Czaplinku – informuje Anna Radziwonowicz, rzeczniczka prasowa

Zachodniopomorskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich. - Najgorsze odcinki zostały na razie dodatkowo oznakowane. Remonty cząstkowe zarówno masą na zimno jak i na gorąco, od 22 stycznia prowadzone są w dni robocze praktycznie codziennie.

Problem w tym, że i drogowcy mają świadomość, że to działania doraźne. - Jeśli nawierzchnia jest w złym stanie technicznym, jest zwietrzała i krucha, a tak jest właśnie na odcinku Kluczewo - Czaplinek, to tego typu remonty cząstkowe mają małą wytrzymałość – przyznaje pani rzecznik. - Częste wahania temperatur i intensywny ruch pojazdów ciężarowych ma decydujący wpływ na tempo degradacji starej nawierzchni DW163. Jeszcze kilka lat temu wysyp takich ubytków mieliśmy na przełomie marca i kwietnia. Teraz drogi narażone są na nie praktycznie przez całą zimę, bo najistotniejsze dla nawierzchni drogowych jest tzw. przejście temperatury przez zero. W ciągu dnia mamy temperaturę dodatnią, po zmierzchu zaczyna spadać, by w nocy przekroczyć granicę zera. A to oznacza, że woda, która w ciągu dnia trafiła w szczeliny, zaczyna zamarzać i rozszerzać swoją objętość, krusząc wszystko wokół. Im więcej przejść przez zero, tym większe i głębsze ubytki. Zarówno grudzień jak i styczeń były miesiącami takich oscylacji.

Są i lepsze wiadomości, bo ZZDW planuje gruntowny remont. - W ubiegłym roku ZZDW przeprowadził postępowanie przetargowe, ale z powodu zbyt wysokich cen ofert, nie wyłoniono wykonawcy robót. Konieczny był podział tego zadania na dwa odrębne i uzyskanie finansowania z innych, dodatkowych źródeł. Odbędą się więc dwa przetargi na odcinki przewidziane do przebudowy w II etapie modernizacji DW 163 między Połczynem Zdrój, a Czaplinkiem.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera