Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Formularze ZUS będą prostsze i zrozumiałe

Jerzy Szych
PolskaTimes / Sławomir Mielnik
Są bardziej czytelne i mniej w nich pisania - to jedno z postrzeżeń klientów, po pilotażu nowych formularzy wprowadzonych przez ZUS.

Z nowych, uproszczonych formularzy przez cały luty mogli korzystać klienci oddziałów ZUS w Jaśle, Toruniu i Warszawie.

Przygotowane do przetestowania formularze były zarówno krótsze, jak i prostsze w doborze użytego w nich słownictwa. Samodzielne wypełnienie druków miało nie nastręczać trudności. Na bazie 60 dotychczasowych wniosków utworzono 40 nowych, co w założeniu miało ułatwić ich właściwy wybór. Wyniki wypełnianej w pilotażu ankiety jasno wskazują, że klienci oceniają nowe druki pozytywnie.

- Klienci docenili uproszczony i zrozumiały język druków, jak i nową, minimalistyczną grafikę - podkreśla Magdalena Mazur-Wolak, dyrektor departamentu obsługi klientów ZUS.

Najistotniejszymi zmianami, na które zwracali uwagę klienci oddziałów z pilotażu, było zmniejszenie liczby stron i danych do wypełnienia, prostota zwrotów i poleceń, a także czytelność podpowiedzi i wyjaśnień.

Respondenci mogli ocenić jakość nowych wniosków w 5 stopniowej skali. Średnia wystawionych blisko 5,5 tys. ocen przekroczyła 4. Zakład zdecydował się wprowadzić do niektórych formularzy jeszcze pewne poprawki, które sugerowali klienci. Np. wytłuszczenie najważniejszych informacji, czy powiększenie czcionki.

Po pozytywnej opinii klientów w pilotażu, w kwietniu nowe formularze zaczną już obowiązywać w całym kraju, we wszystkich placówkach ZUS. Jest to pierwsza grupa dokumentów, nad kolejnymi ZUS będzie pracować do końca roku.

Od początku roku w ramach akcji „Prosto z ZUS” Zakład oprócz uproszczenia formularzy, upraszcza także język pism kierowanych do swoich klientów.

- Obecnie odbywa się cykl szkoleń dla pracowników, które mają podnieść standard komunikacji z klientami - informuje Karol Jagielski regionalny rzecznik prasowy ZUS woj. zachodniopomorskiego . - Zespół ekspertów zewnętrznych wyszkoli ponad stu konsultantów językowych, którzy będą odpowiedzialni między innymi za dalsze przeszkolenie załogi ZUS.

Współpracująca z ZUS przy projekcie Pracownia Prostej Polszczyzny pracuje nad polskim standardem stylu plain language od 2010 r., gdy Instytut Filologii Polskiej Uniwersytetu Wrocławskiego przeprowadził pierwszą ekspertyzę komunikatywności tekstów o Funduszach Europejskich. Pracownia współpracowała nad upraszczaniem języka z wieloma instytucjami publicznymi i firmami.

Popularne na gk24:

Gk24.pl

Zobacz także: Wojciech Andrusiewicz: ZUS jest wszędzie tam, gdzie jego klienci

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!