Szlak żeglarski
Szlak żeglarski
Projekt "Zachodniopomorski Szlak Żeglarski - sieć portów turystycznych Pomorza Zachodniego" obejmuje budowę infrastruktury sieci portów i przystani jachtowych w otoczeniu Zalewu Szczecińskiego, w Szczecinie oraz na wybrzeżu Bałtyku. Trasa Szlaku leży na głównej drodze wodnej prowadzącej ze stolicy Niemiec - Berlina poprzez Bałtyk do Skandynawii. Wartość projektu przekroczyła 93 miliony złotych, w tym dotacja UE ponad 35 milionów.
- Minione dziesięć lat to była wielka szansa dla turystycznego rozwoju Pomorza i w dużej mierze ją wykorzystaliśmy - mówi Jarosław Lichacy, prezes Darłowskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej. - Zachodniopomorski Szlak Żeglarski, dzięki któremu powstała sieć marin to tylko jeden z najbardziej spektakularnych przykładów inwestycji poprawiających naszą infrastrukturę. Wszystkich wymienić oczywiście nie sposób, ale nie możemy zapominać o jednym: Najważniejsza w tej branży jest komunikacyjna dostępność regionu - podkreśla nasz rozmówca.
- Wakacje rozpoczynają się bowiem od wyjścia z domu. Na to, jak turysta będzie wspominał wypoczynek, wpływ ma również jakość jego podróży. Jeśli będzie jechał po dziurawych drogach, to najprawdopodobniej więcej w to samo miejsce nie przyjedzie. Tak więc w mojej ocenie wśród najważniejszych inwestycji dla branży turystycznej, drogi są co najmniej na równi z budową i modernizacją obiektów. Dlatego tak ważne jest to, co już udało się zrobić, jak choćby droga S3, drogi dojazdowe i nawet najmniejsze uliczki w samych miejscowościach nadmorskich.
- Oczywiście dużo jest jeszcze do poprawy, ale nie zapominajmy, że dla naszego regionu inwestycje drogowe mają podwójną wagę - dodaje Arkadiusz Klimowicz, burmistrz nadmorskiego Darłowa, który zadowolony jest, że w ostatnich latach, dzięki unijnym dotacjom udało się całkowicie odmienić wszystkie trzy drogi dojazdowe do miasta Króla Eryka.
Chodzi o trasę od strony Sławna, od strony Koszalina (tu prace jeszcze trwają) i wreszcie drogę krajową od strony Karwic. - Na tym nie koniec. Dzięki dotacjom z programu rybackiego poprawiamy też dojazd do naszego portu. W ten sposób już w przyszłym roku zamkniemy kluczową dla miasta inwestycję - budowę obwodnicy ułatwiającej w sezonie dojazd nad samo morze - dodaje gospodarz Darłowa.
Specjaliści z branży turystycznej podkreślają, że niezwykle istotne dla naszego regionu są również najdrobniejsze inwestycje na obszarach wiejskich. - Nie było przecież programu adresowanego typowo do branży turystycznej, ale bardzo tutaj pomógł Program Rozwoju Obszarów Wiejskich. To z niego gminy finansowały budowę ścieżek rowerowych, terenów rekreacyjnych, czy też pomostów widokowych na jeziorach i przystani kajakowych na rzekach - wylicza Jarosław Lichacy.
Strategia promocyjna naszego regionu z pewnością w najbliższych latach się nie zmieni. Chcemy przyciągać turystów nie tylko coraz lepszą bazą, ale przede wszystkim pokazywać też miejsca poszukiwane przez coraz bardziej wymagających turystów.
- Właśnie temu ma służyć niebanalna promocja - podkreśla Jarosław Lichacy. - Chodzi tutaj nie tylko o udział w targach i wystawach. W powiecie sławieńskim świetnie przyjął się na przykład pomysł wycieczek autokarowych po regionie - tak zwanym Regionalbusem. To oferta dla mieszkańców, którzy często podkreślają, "że u nas to nie ma nic ciekawego". A to oczywiście nieprawda. Jeżeli sami mieszkańcy będą mieli przekonanie, że żyją w ciekawej okolicy, to przekonają do tego również przyjezdnych. Temu ma służyć między innymi Regionalbus.
Czytaj e-wydanie »Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?