Nowa droga łącząca Lębork ze Słupskiem zacznie się węzłem w podlęborskich Leśnicach. Następnie obok obecnej trasy numer 6 pobiegnie przez wieś Pogorzelice i obok Darżewa, węzeł w Skórowie (gm. Potęgowo), węzeł w Rzechcinie (gm. Potęgowo) i koło wsi Jeziorka. Dalej na trasie jest węzeł w Bobrownikach i węzeł w Budach, oba w gminie Damnica. Stamtąd trasa skręci na południe w kierunku kolejnego węzła w Redzikowie, gdzie szóstka połączy się z istniejącą już obwodnicą Słupska.
Obok węzłów drogowych na nowej nitce wybudowanych zostanie kilkanaście mniejszych przepraw i wiaduktów. W okolicach Bobrownik powstanie wiadukt nad rzeką Łupawą. Z godnie z pierwotnymi planami około 50-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej ma być dwujezdniowy, ale z rezerwą pod trzeci pas ruchu. Trasa ma kosztować około 2,2 mld zł.
Jej przebieg analizują teraz urzędnicy Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gdańsku. RDOŚ wszczął już postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji środowiskowej dla budowy drogi między Lęborkiem a Słupskiem. Nie tylko drogi, bo przy okazji przebudowana będzie też linia wysokiego napięcia.
- Sprawdzamy dokumentację pod względem formalnym - mówi Hanna Dzikowska, dyrektor RDOŚ w Gdańsku. - I rozpoczynamy procedurę związaną z udziałem społecznym, co obwieszczamy.
Chodzi o postępowanie dotyczące wszystkich zainteresowanych kwestiami wpływu na środowisko projektowanej drogi. Jeszcze przez tydzień uwagi, zastrzeżenia i wnioski mogą do RDOŚ wnosić samorządowcy, właściciele czy zarządcy i użytkownicy terenów objętych tą inwestycją. Głos mogą zabrać również właściciele terenów przylegających do projektowanej trasy. Jak nas zapewniono, RDOŚ decyzję środowiskową powinien wydać w przeciągu dwóch kolejnych miesięcy.
RDOŚ równolegle pracuje nad decyzją środowiskową dla Trasy Kaszubskiej, czyli odcinka szóstki między Lęborkiem a Gdańskiem. Tym samym kończy się ponad 30-miesięczny spór między dyrekcją a GDDKiA. Przypomnijmy, że drogowcy chcieli budować obwodnicę od południa, bo jak zaznaczali, tylko w niewielkim stopniu wpływała bardziej na środowisko niż opcja nowej drogi okalającej Lębork od północy. Ten drugi wariant postulował RDOŚ.
Ostatecznie obwodnica będzie okalać Lębork od południa, a GDDKiA zapewnia, że ta opcja będzie tańsza o 150 milionów złotych. Ekspresówka ominie Lębork, prowadząc auta przez Godętowo, Mosty i dalej do Małuszyc. W tych miejscowościach wybudowane zostaną również węzły drogowe. Trasa Kaszubska od Trójmiasta do Lęborka ma kosztować około 3,8 mld zł.
Czytaj e-wydanie »Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?