Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowoczesny tor oznacza większą konkurencyjność naszych portów

Piotr Jasina
W ramach inwestycji na Zalewie Szczecińskim powstały dwie sztuczne wyspy
W ramach inwestycji na Zalewie Szczecińskim powstały dwie sztuczne wyspy materiały prasowe
Umożliwia wpływanie do portów w Policach i Szczecinie dużych jednostek o większym zanurzeniu, z dużo większymi ładunkami. Głębszy tor w oczywisty sposób ogranicza też koszty przewożonych ładunków, zwiększając konkurencyjność portów.

Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 metra kosztowała ponad 1,93 mld zł, z czego ponad 1,22 mld pochodziło z funduszy unijnych, natomiast 709 mln zł - z budżetu państwa. Pogłębiono ok. 62 km toru z jednoczesnym poszerzeniem do 100 m. W ramach inwestycji na Zalewie Szczecińskim powstały dwie sztuczne wyspy, zmodernizowano także Bazę Oznakowania Nawigacyjnego w Szczecinie.

- Głównym wykonawcą prac hydrotechnicznych było belgijsko-holenderskie konsorcjum firm Dredging International nv i Van Oord Dredging and Marine Contractors bv - wyjaśnia Paweł Szumny, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie, koordynator inwestycji. - Modernizacji Bazy Oznakowania Nawigacyjnego podjęło się szczecińskie Przedsiębiorstwo Budowlane Calbud.

Flota wykonawcy

Podczas pogłębiania toru wydobyto około 24 mln m3 urobku. W pracach czerpalnych uczestniczyło 10 pogłębiarek. Największe z nich to: Scheldt River - o długości całkowitej 116 m, szerokości 26 m oraz ładowności 8 400 m3; Vox Amalia - o długości całkowitej 158,8 m, szerokości 36 m oraz ładowności 19 000 m3; Meuse River - o długości 115,8 m, szerokości 25,5 m oraz ładowności 8 290 m3 czy Amazone - pogłębiarka ścinająco-ssąca o długości 102 m i szerokości 21 m.

Nowe wyspy na Zalewie Szczecińskim

- Wspomniane dwie wyspy zostały usypane z urobku wydobytego z dna toru - dodaje dyrektor Paweł Szumny. - Mniejsza z wysp (W22) ma średnicę 1250 m i ok. 123 ha, co stanowi powierzchnię ponad 171 boisk piłkarskich. Z kolei kolejna wyspa (W28) docelowo będzie miała średnicę 1780 m, ok. 250 ha, co stanowić będzie powierzchnię ponad 350 boisk piłkarskich.

Wyspy stały się nowymi polami refulacyjnymi o łącznej pojemności niemal 40 mln metrów sześciennych.

Przyroda pod troskliwą opieką

Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin przebiegała zgodnie z programem monitoringu przyrodniczego. Na każdym etapie inwestycji liczono należące do poszczególnych gatunków ptaki. Wśród nich znalazły się ogorzałki, czernice, krzyżówki, gągoły, bieliki czy kormorany.

Na powstałych podczas realizacji prac dwóch nowych wyspach z piaszczystymi powierzchniami bardzo szybko pojawiły się dziesiątki gniazd sieweczek rzecznych (Charadrius dubius). Wyspy, jako izolowany teren wolny od drapieżników, okazały się idealnym miejscem lęgowym dla tego gatunku.

- Z informacji uzyskanych od przyrodników wiemy, że w ubiegłym roku na mniejszej wyspie odnotowano gniazdowanie 14 par szablodzioba (Recurvirostra avosetta), gatunku sporadycznie lęgowego w Polsce - dodaje dyrektor. Była to jednocześnie największa odnotowana w Polsce kolonia szablodzioba.

Po zakończeniu inwestycji na wyspach nasadzono roślinność, by tereny te mogły stać się także miejscem bytowania awifauny i różnorodnych siedlisk przyrodniczych. Wykonawca posadził na mniejszej wyspie i wzdłuż toru wodnego ponad 9000 drzew i krzewów.

Modernizacja bazy w Szczecinie

Jak przypomina Paweł Szumny, przebudowa Bazy Oznakowania Nawigacyjnego była jednym z elementów „Modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 metra”. Kontrakt z wykonawcą PB Calbud został podpisany w sierpniu 2019 roku, a jego wartość to ok. 54 mln złotych. Przeprowadzono prace rozbiórkowe, zmodernizowano istniejące obiekty, a także wybudowano nowe, m.in. wiatę na pławy o powierzchni ok. 1700 m kw. i kubaturze ok. 13 tys. m3.

Zmodernizowany został również basen Południowy, w którym stacjonuje część floty Urzędu Morskiego w Szczecinie. Cała zabudowa bazy została scalona, zwiększono powierzchnie magazynowe, poszerzono parkingi. Kompleksowo zagospodarowano cały teren. Baza Oznakowania Nawigacyjnego zajmuje łącznie prawie 6,8 ha. Znajdują się tu budynki biurowe, warsztatowe i magazynowe, hale pław, garaże, trafostacje, parkingi, zaplecze kontenerowe, place i drogi wewnętrzne oraz baseny dla jednostek pływających. Na co dzień pracuje tam ponad 100 osób.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Nowoczesny tor oznacza większą konkurencyjność naszych portów - Głos Szczeciński