Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Port morski w Kołobrzegu z przeładunkowym rekordem

Mariusz Rodziewicz
Mariusz Rodziewicz
Wzrost przeładunków kukurydzy był spowodowany wojną na Ukrainie, która była dotąd jednym z największych eksporterów kukurydzy na świecie
Wzrost przeładunków kukurydzy był spowodowany wojną na Ukrainie, która była dotąd jednym z największych eksporterów kukurydzy na świecie archiwum
Port Kołobrzeg ma za sobą rekordowy rok w przeładunkach towarów. Jak podaje Zarządu Portu Morskiego w Kołobrzegu 2023 rok zakończył się wynikiem 277,8 tys. ton. Jest on aż o 63 proc. wyższy od osiągniętego w 2022 roku.

- Ten skok zawdzięczamy głównie nowym ładunkom, w tym przede wszystkim kukurydzy z Ukrainy. Bo Port Kołobrzeg, tak jak i porty w Gdyni, Gdańsku, Szczecinie i Świnoujściu, został wskazany przez rząd do tranzytu zbóż z kraju naszych sąsiadów, któremu działania wojenne odcięły dostęp do portów czarnomorskich - czytamy w komunikacie.

Wzrost przeładunków kukurydzy był spowodowany wojną na Ukrainie, która była dotąd jednym z największych eksporterów kukurydzy na świecie. Jej eksport został wstrzymany w związku z działaniami wojennymi i m.in. blokadą portów czarnomorskich. Polska sąsiadująca z Ukrainą, stała się wtedy jednym z głównych krajów tranzytu ukraińskiej kukurydzy.

Wzrost przeładunków był także możliwy dzięki inwestycjom. W 2021 roku uruchomiono bocznicę kolejową, która ułatwiła transport towarów do portu. W ciągu pięciu ostatnich lat zwiększono również powierzchnie magazynowe z 6 tys. m2 do 10,5 tys. m2. Jest to wzrost dotychczasowej powierzchni o 75 proc.

Warto dodać, że w 2018 roku w Porcie Kołobrzeg przeładowano 110 tys. ton towarów. Wówczas największy wolumen przeładunków stanowiła grupa ładunków masowych, głównie kruszywo i drewno. W kolejnych latach nastąpiła wyraźna zmiana struktury przeładunków. W 2022 roku nowym ładunkiem stała się kukurydza, stanowiąca 41proc. wszystkich przeładunków. W 2023 roku jej udział zwiększył się do 48 proc. Towary przeładowywane w Porcie Kołobrzeg uległy zróżnicowaniu i do dominujących we wcześniejszych latach kruszywa i drewna, dołączyły: pellet, zboża, oraz nawozy.

Dzięki inwestycjom infrastrukturalnym Port Kołobrzeg stał się bardziej atrakcyjnym miejscem do przeładunku towarów. Oczekuje się, że w kolejnych latach ich wolumen będzie dalej rósł. Port Kołobrzeg ma potencjał do dalszego rozwoju. W planach jest zwiększenie głębokości toru wodnego, dzięki czemu port będzie mógł przyjmować większe statki - czytamy w podsumowaniu.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera