Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przyszłość jeziora Jamno i wrót sztormowych w naszych rękach

Jakub Roszkowski
Jakub Roszkowski
Trzy koncepcje na przebudowę całego węzła wodnego na Kanale Jamneńskim przygotowała spółka Energa Invest. I o nich będziemy dziś rozmawiać
Trzy koncepcje na przebudowę całego węzła wodnego na Kanale Jamneńskim przygotowała spółka Energa Invest. I o nich będziemy dziś rozmawiać Radek Koleśnik
We wtorek rozpoczynają się konsultacje społeczne dotyczące przyszłości jeziora Jamno. Przyjść i zapoznać się z koncepcjami przebudowy Kanału Jamneńskiego może każdy. Konsultacje zaczną się o godz. 11 w koszalińskiej delegaturze Urzędu Wojewódzkiego.

Każdy będzie mógł się przysłuchiwać, ale także zabrać głos i przedstawić swój pogląd na sprawę. A ta jest wyjątkowo ważna. Chodzi o wrota sztormowe na Kanale Jamneńskim, które chronią region przed powodzią, ale znacząco też ograniczają migrację ryb i niemal zupełnie zablokowały wymianę wody między Bałtykiem a Jamnem. Brać żeglarska oraz ekolodzy i wędkarze zażądali pilnych zmian na kanale, wyremontowanym, a właściwie totalnie przebudowanym pięć lat temu za około 20 milionów złotych.

Szefowie Państwowego Przedsiębiorstwa Wodnego Wody Polskie, następcy Zarządu Melioracji i Urządzeń Wodnych, posłuchali wreszcie głosów lokalnej społeczności i zlecili, wybranej w przetargu firmie - Energa Invest - przygotowanie trzech koncepcji na przebudowę wrót i całego węzła wodnego na Kanale Jamneńskim. I właśnie o tych trzech koncepcjach będzie dziś mowa. Spotkanie rozpocznie się o godz. 11 w sali nr 190.

We wtorek w koszalińskiej delegaturze Urzędu Wojewódzkiego, a w sobotę w hotelu Royal Park w Mielnie chętni będą mogli podyskutować o koncepcjach przebudowy Kanału Jamneńskiego.

Są - jak już pisaliśmy - trzy koncepcje.

Wariant nr 1 przewiduje przebudowę konstrukcji istniejących wrót sztormowych, wykorzystanie zabudowy, wykonanej w wariancie naprawczym, do budowy śluzy żeglownej i przepławki szczelinowej dla ryb, montaż zautomatyzowanego systemu obsługi zasuw, wykonanych w wariancie naprawczym, na wschodnim brzegu kanału wykonanie przepompowni do okresowej regulacji poziomu wód, w strefie brzegowej morza modernizację istniejących opasek brzegowych, a na wylocie kanału do morza budowę tzw. kierownic z palisad drewnianych.

Wariant nr 2, przewiduje budowę zewnętrznego i wewnętrznego portu morskiego wraz z infrastrukturą, śluzy wraz z przepławką dla ryb, kanału żeglownego, modernizację istniejących opasek brzegowych i budowę mostu obrotowego w ciągu istniejącej drogi powiatowej.

Wariant nr 3 przewiduje natomiast niemal to samo co wariant nr 2, ale powstać ma port pełnomorski.

Wybór jednej z tych koncepcji ma pozwolić na przygotowanie już konkretnego projektu.

Koncepcja nr 2 przebudowy węzła wodnego na Kanale Jamneńskim jest, według zainteresowanych, najbardziej optymalną

Likwidacja wrót na Kanale Jamneńskim. Trzy koncepcje przebu...

Zobacz także: Protest przy wrotach sztormowych w sprawie jeziora Jamno

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo