Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wrota sztormowe na Kanale Jamneńskim są już w przebudowie [ZDJĘCIA]

Jakub Roszkowski
Jakub Roszkowski
W 10. rocznicę istnienia wrót sztormowych na Kanale Jamneńskim w Mielnie kielecka firma Enerko Energy rozpoczęła ich przebudowę.

Wrota są otoczone metalowym płotem, prace trwają wokół nich, ale także na pomoście technicznym i przy samych zamknięciach. Mają potrwać - słyszymy - tylko do końca lutego.

Przypomnijmy, inwestycja będzie kosztowała 3,7 miliona złotych. Zleciła ją spółka państwowa RZGW Wody Polskie, a przetarg wygrała właśnie Enerko Energy. To tzw. "wariant naprawczy wrót sztormowych", który został zaproponowany w "wielowariantowej koncepcji przebudowy węzła wodnego na Kanale Jamneńskim".

- Ma w krótkim czasie i względnie niskim nakładem kosztów umożliwić utrzymanie poziomu piętrzenia jeziora Jamno oraz umożliwić wymianę wody pomiędzy jeziorem a morzem i swobodną migrację organizmów wodnych przy jednoczesnym zachowaniu nadrzędnej, przeciwpowodziowej funkcji tego obiektu - tłumaczą oficjalnie urzędnicy z Wód Polskich. Krótko mówiąc, istniejące wrota mają być szybko i sprawnie przebudowane tak, by nadal spełniały swoją rolę przeciwpowodziową, ale też nie wpływały na środowisko. Na razie mają na nie wpływ negatywny.

- Dlatego przebudowa jest potrzebna, ale czy taka? To, co zaproponowano, niewiele jednak zmieni. Mamy nawet wątpliwości, czy planowana przepławka dla ryb podoła zadaniu. Nadal też nie będziemy mogli pływać pomiędzy jeziorem a morzem. Właściwie to tak przebudowane wrota ten kanał zamurują - komentują zainteresowani: wędkarze, żeglarze.

Wrota - wyjaśnijmy - miały za zadanie chronić region przed powodzią. To było zadanie nadrzędne. I z niego - słyszymy - się wywiązują. Zablokowały jednak rzeczywiście możliwość żeglowania z jeziora na Bałtyk i z Bałtyku na jezioro oraz spowodowały niepotrzebne wahania poziomu wód w Jamnie. To zaczęło więc od tamtego czasu co lato zakwitać.

Na czym ma dokładnie polegać obecna przebudowa? Forma architektoniczna oraz gabaryty wrót pozostaną bez zmian. Przebudowa prowadzona będzie jedynie w światłach budowli. W światłach nr 1 i 2 wykonana zostanie przepławka dla ryb, natomiast w światłach nr 3 i 4 zamontowane zostaną zasuwy dwudzielne oraz pomost technologiczny.

- Podstawową funkcją wrót jest regulacja stosunków wodnych pomiędzy Morzem Bałtyckim a jeziorem Jamno, poprzez zapobieganie stanom powodziowym w zlewni jeziora na skutek sztormowych spiętrzeń morza - tłumaczą autorzy projektu. - Główna funkcja obiektu - zabezpieczenie powodziowe - nie ulega więc zmianie. Ale po realizacji przebudowy dodatkowo obiekt pełnić będzie funkcję istotną środowiskowo. Umożliwi migrację ryb.

Według projektodawców przebudowa przywróci możliwość wymiany wody pomiędzy jeziorem a morzem, a także umożliwi regulację poziomu wód w jeziorze. Nadal jednak w sferze marzeń pozostaje możliwość żeglugi po kanale. Do tego konieczna jest budowa tzw. bypassa, omijającego wrota, bo te skutecznie uniemożliwiły jakiekolwiek przemieszczanie się między Jamnem a Bałtykiem. Na niego na razie nie ma jednak pieniędzy.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera