Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Terminal instalacyjny w Świnoujściu z unijnym dofinansowaniem

Bogna Skarul
Bogna Skarul
Dofinansowany projekt stworzy możliwości dokonywania przeładunków, składowania i montażu sekcji wież wiatrowych (w tym fundamentów) oraz pozostałych elementów turbin wiatrowych, a także przeładunków i składowania innych ładunków ponadgabarytowych, przestrzennych i ciężkich.
Dofinansowany projekt stworzy możliwości dokonywania przeładunków, składowania i montażu sekcji wież wiatrowych (w tym fundamentów) oraz pozostałych elementów turbin wiatrowych, a także przeładunków i składowania innych ładunków ponadgabarytowych, przestrzennych i ciężkich. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. otrzymał z Unii Europejskiej 85 procent, czyli 65,9 mln euro, na budowę terminala instalacyjnego w Świnoujściu. Pełny koszt budowy to 77,5 mln euro. Terminal ma służyć budowie morskich farm wiatrowych na Bałtyku. Będzie jednym z najnowocześniejszych tego typu obiektów w Europie, składać się ma z dwóch nabrzeży, a to pozwoli na wstępny montaż wież turbin wiatrowych.

Budowa terminalu składa się z dwóch osobnych inwestycji — części hydrotechnicznej, za którą odpowiada Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście i części lądowej, realizowanej przez Orlen Neptun. Unia Europejska właśnie dofinansowała część hydrologiczną terminalu. A ZMPSŚ SA wybuduje nabrzeża o długości około 485 m, głębokości dopuszczalnej 14,5 m i technicznej 12,5 m. Będą one wysunięte o 25 m na wodę, o nośności 50 kN/m2, z 10 stanowiskami do wstępnego montażu wież o nośności 500 kN/m2. Do nabrzeży będzie prowadził nowy tor podejściowy o głębokości 12,5 m i szerokości 140 m. Na lądzie powstaną place składowe, co w sumie pozwoli na obsługę do 80 turbin wiatrowych rocznie o mocy 15MW każda.

Ogólnym celem projektu jest stworzenie w Świnoujściu terminalu instalacyjnego dla morskich farm wiatrowych, który ma być zdolny do obsługi największych jednostek instalacyjnych. A te charakteryzują się przede wszystkim zwiększonym udźwigiem urządzeń instalacyjno-przeładunkowych. Transportują one bowiem kluczowe komponenty farm wiatrowych, takie jak turbiny, wieże oraz fundamenty.

- Nośność tych nabrzeży musi sięgać nawet do 50 ton na metr kwadratowy — zaznaczał Krzysztof Urbaś, prezes ZMPSiŚ. - Ładunki, jakie będą obsługiwane w tym porcie, wymagają takich wielkich parametrów. To ogromna budowa, bo przypomnę, że standardowo nośność takiego nabrzeża wynosi do około pięć ton na metr kwadratowy. Ale nabrzeża te umożliwią operowanie największym dostępnym w tej chwili specjalistycznym statkom przeznaczonym do instalacji najnowocześniejszych turbin o mocy jednostkowej 15 megawatów i większych.

Dofinansowany projekt stworzy możliwości dokonywania przeładunków, składowania i montażu sekcji wież wiatrowych (w tym fundamentów) oraz pozostałych elementów turbin wiatrowych, a także przeładunków i składowania innych ładunków ponadgabarytowych, przestrzennych i ciężkich. Istotnym jest również nieograniczony dostęp do portu od strony wody, który w przypadku dofinansowanego projektu daje możliwość transportu wielkoskalowych elementów współczesnych turbin wiatrowych z zachowaniem wymaganych bezpiecznych przestrzeni nawigacyjnych.

To wszystko ma na celu budowę pierwszej morskiej farmy wiatrowej Baltic Power o zainstalowanej mocy 1140 MW zlokalizowanej na wodach polskiej wyłącznej strefy ekonomicznej. Stanowi on część projektu globalnego, który ma stworzyć podwaliny do produkcji „zielonej energii” i połączenie ich z polską siecią energetyczną. Za część dotyczącą podstawowej infrastruktury portowej w postaci kanału portowego, basenu i miejsc postojowych dla jednostek pływających z priorytetem dla budowy i instalacji morskich farm wiatrowych odpowiada właśnie ZMPSŚ.

Ten projekt globalnych ma na celu zwiększenie przepustowości, jakości, wydajności i efektywności środowiskowej sieci transportowej, z uwzględnieniem relacji transportowych między transportem morskim a sieciami transportowymi Polski, Europy Środkowej, Południowej i Południowo-Wschodniej. Projekt jest przedmiotem wspólnego zainteresowania Komisji Europejskiej.

Dofinansowany projekt przyczyni się również do realizacji celów wyznaczonych w ramach korytarzy sieci TENT-T Bałtyk - Adriatyk i Morze Północne – Bałtyk oraz planów korytarzy TEN-E, mających na celu synchronizację sieci elektroenergetycznej w regionie Morza Bałtyckiego państw bałtyckich z sieciami europejskimi oraz rozwój produkcji energii morskiej w regionie Morza Bałtyckiego. Stanowić będzie także realizację celów Europejskiego Zielonego Ładu w zakresie redukcji emisji gazów cieplarnianych.

Warto dodać, że w ramach ostatniego rozdania unijnych pieniędzy, obok ZMPSiŚ SA dofinansowanie otrzymał też ZMP Gdańsk dla na poprawę infrastruktury Portu Gdańsk wraz z analizą wdrożenia systemu niskoemisyjnego OPS. A ta dotacja wynosiła blisko 100 mln euro.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Terminal instalacyjny w Świnoujściu z unijnym dofinansowaniem - Głos Szczeciński