Jednak nie cały budynek zostanie zgruzowany. Zachowana zostanie jedna jego część - ściany holu z cennym sgrafitto, które objęte są ochroną konserwatorską.
Obecnie w przejściu podziemnym działa dworzec tymczasowy z kasami biletowymi i poczekalnią. Została także wytyczona alternatywna droga na perony koszalińskiego dworca. Tu od razu trzeba dodać, że same perony nie zostaną wyremontowane. Dlaczego? Odpowiada za nie inna spółka, niż ta, pod którą podlegają budynki dworców.
Jak będzie wyglądał nowy dworzec w Koszalinie?
Znakiem szczególnym dworca ma być ażurowa forma zadaszenia, pokrywająca części holu głównego, poczekalni i strefy usługowej. Cały obiekt pozbawiony będzie barier architektonicznych.
Co ważne, na osi tunelu prowadzącego z peronów, zaprojektowano otwarty pasaż pieszy, w którym wyeksponowane zostaną zachowane z istniejącego budynku ściany holu z cennym sgrafitto, objętym ochroną konserwatorską. Umieszczone za witrynami dzieło będzie widoczne z wielu miejsc, dodatkowo wyeksponowane iluminacją nocną.
Droga do budowy nowego dworca w Koszalinie
Przypomnijmy, że droga do rozpoczęcia budowy nowego dworca PKP w Koszalinie była długa. W sierpniu 2021 roku został przedstawiony projekt i wizualizacje obiektu. Potem ogłaszano przetargi na wykonanie inwestycji. W lutym 2023 roku podpisana została umowa na wyburzenie starego i budowę nowego budynku.
Budowa nowego dworca w Koszalinie potrwa do końca 2024 roku. Wszystko razem ma kosztować 44 miliony złotych. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A. Dokumentację projektową opracowała pracownia TBI Architekci z Gdańska, a wykonawcą prac budowlanych jest spółka Alstal z Bydgoszczy.
Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?