Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Uważajcie na maile i nieznane numery telefonów. Ostrożnie róbcie zakupy w internecie

ROZMAWIAŁA MARZENA SUTRYK
Uważajcie na maile i nieznane numery telefonów
Uważajcie na maile i nieznane numery telefonów archiwum
Z sierż. szt. Małgorzatą Ziemkowską, rzeczniczką koszalińskiej komendy policji, o oszustwach internetowych i telefonicznych.

Nasi Czytelnicy znowu sygnalizują, że otrzymują podejrzane maile typu: „W trosce o bezpieczeństwo naszych klientów zablokowaliśmy konto w systemie iPKO, powodem jest nieautoryzowany dostęp do konta. W celu odzyskania dostępu prosimy o weryfikację właściciela rachunku, logując się na:... - i tu pada adres mailowy.
Trzeba być bardzo ostrożnym odbierając tego rodzaju maile. Pamiętajmy, że banki nie wysyłają do klientów - bez odpowiednich zapisów w umowie - maili czy SMS-ów, a tym bardziej - nie proszą tą drogą o logowanie się, podawanie haseł itd. To łatwy sposób dla oszustów na dostęp do cudzych kont. W takich sytuacjach nie należy odpowiadać na maila ani tym bardziej podawać żadnych haseł, a dla wyjaśnienia sprawy najlepiej skontaktować się ze swoim bankiem, a w sytuacji, gdy daliśmy się oszukać, podaliśmy hasła, postarajmy się jak najszybciej zgłosić sprawę do banku.

Z ogromną ostrożnością trzeba też podchodzić do nieznanych numerów telefonicznych. Czytelnicy dzielą się z nami informacjami o odbieranych ostatnio dziwnych numerach telefonów rozpoczynających się np. od 23 albo 22...

To prawda, wiele z tych połączeń, także tzw. strzałek, może pochodzić od oszustów, którzy przekierowują połączenia na numery komórkowe losowo wybranych użytkowników i oczekują, że ktoś z nich oddzwoni. Nieświadomi użytkownicy telefonów, w dobrej wierze, oddzwaniają na dany numer, a w konsekwencji są obciążani kosztami, jak za połączenia międzynarodowe. Te numery często są łudząco podobne do krajowych, np. (+243) to Demokratyczna Republika Konga.

A wracając jeszcze do oszustw internetowych - plagą są także oszustwa przy zakupach i transakcjach - o tym również często słyszymy od naszych Czytelników.

Jest bardzo dużo zgłoszeń dotyczących m.in. nieudanych zakupów internetowych, które zakończyły się utratą gotówki, ale bez otrzymania zamówionego towaru. To nauczka, by korzystać z możliwości dokonania opłaty za pobraniem, a nastęnie podczas odbioru, jeszcze przy kurierze, otwierać ją i sprawdzać, co jest w środku.

Bank nigdy nie poprosi Cię o podanie:

- kodu jednorazowego podczas logowania do serwisu transakcyjnego ani bezpośrednio po zalogowaniu do niego

- kilku kodów jednorazowych jednocześnie (wyjątkiem jest tylko konieczność użycia dwóch kodów podczas aktywacji lub zmiany nowego narzędzia autoryzacji)

- kodu jednorazowego w trakcie rozmowy telefonicznej nawiązanej przez pracownika banku, chyba że kontakt telefoniczny następuje z Twojej inicjatywy

- kodu jednorazowego do uwierzytelnienia, identyfikacji, potwierdzenia adresu IP dla Twojego komputera

- danych karty płatniczej, takich jak: numer karty, data ważności i kod CVV, podczas korzystania z serwisu internetowego.

Pamiętaj, że w trakcie rozmowy telefonicznej nawiązywanej przez pracownika banku, klient nie jest proszony o podawanie kodów z narzędzi autoryzacyjnych, chyba że kontakt następuje z Twojej inicjatywy. W razie jakichkolwiek wątpliwości należy rozłączyć się i skontaktować z konsultantem, by potwierdzić, czy połączenie było wykonane przez pracownika danego banku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty