Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Z głową wysoko w chmurach

Joanna Krężelewska
Jeśli marzysz o tym, by kiedyś zasiąść za sterami samolotu, pierwszy krok na drodze do realizacji tego celu
Jeśli marzysz o tym, by kiedyś zasiąść za sterami samolotu, pierwszy krok na drodze do realizacji tego celu
Jeśli marzysz o tym, by kiedyś zasiąść za sterami samolotu, pierwszy krok na drodze do realizacji tego celu możesz postawić na lotnisku w Zegrzu Pomorskim.

Działalność popularyzująca wiedzę lotniczą oraz sport lotniczy za cel postawili sobie członkowie Koszalińskiego Stowarzyszenia Lotniczego. Działa ono od 22 października 2008 roku. - Pomysł stworzenia KSL narodził się już wcześniej. Pretekstem było zorganizowanie festynu dla dzieci, połączonego z pokazami akrobacji modeli latających, wystawą sprzętu latającego oraz lotami samolotowymi - wspomina Ludwik Kapela, prezes Stowarzyszenia.

W jednym z hangarów na lotnisku w Zegrzu Pomorskim "parkują" swoje ultralekkie samoloty. Są tam i wiropłaty, i części samolotów. Ale przede wszystkim na lotnisku spotykają się ludzie, których łączy pasja - lotnictwo.
- Chcemy zainteresować tematyką lotniczą nie tylko osoby dorosłe, ale też dzieci i młodzież. Dziś członków KSL jest siedemnastu. Mamy wiedzę, to nasz kapitał. Chcemy się nim podzielić, dlatego zapraszamy każdego, kto podziela nasze zainteresowania - mówi Ludwik Kapela.
KSL ma w planie - jeśli znajdą się chętni - zorganizowania szkolenia z zakresu pilotowania ultralekkich samolotów. Wiąże się to ze sprowadzeniem instruktora, zabezpieczeniem egzaminu. Szacunkowy koszt to około 10 tys. złotych.

Oczywiście, takie szkolenia przeprowadzane są w całej Polsce, zatem chętni mogą poszukać ośrodka szkolącego na terenie kraju. Po ukończeniu części teoretycznej oraz praktycznej i zdanym egzaminie można pochwalić się kwalifikacjami pilota samolotów ultralekkich (UAP).

Ceny są na zbliżonym poziomie - znaleźliśmy od 9,2 tys. zł do 13 tys. złotych.
Przed szkoleniem kursanta czeka wizyta u lekarza sportowego (z gotowym EKG). Szkolenie teoretyczne obejmuje m.in. podstawy aerodynamiki, meteorologię, nawigację, konstrukcję samolotów, przepisy lotnicze. Najwięcej czasu w części praktycznej zajmuje nauka startu i lądowania, w tym lądowania awaryjnego.

Po pomyślnie zdanym egzaminie, może przyjść chętka na samolot. A ultralekki samolot, kosztuje mniej niż niektóre samochody. - Popularny pomysł to kupowanie samolotu na spółkę - mówi Ludwik Kapela z KSL. - Trzech właścicieli dogaduje się co do terminów użytkowania. Przecież jeden pilot nie jest cały czas w powietrzu.
I tak samolot Kitfox 4 z 2004 roku, który spala tylko 8 litrów i ma zasięg 650 kilometrów możemy mieć za niewiele ponad 83 tys. złotych (na cztery osoby to nieco ponad 20 tys. na głowę). 10-letni samolot Allegro 2000 to koszt około 150 tys. złotych. Nowy, niepełna 260-kilogramowy grzbietopłat KR-030 Topaz można mieć za niespełna 250 tys. złotych. Z prędkością maksymalną 220 km na godz. można omijać uliczne korki i w ciągu nieco ponad godziny z Koszalina przemieścić się do Poznania. Wrocławska firma ZUT Aviation ma w ofercie samolot Stol CH-701 - w podstawowej wersji kosztuje 130 tys. złotych netto, lata z prędkością 170 km/h i spala przy tym 14 - 15 litrów benzyny na godzinę.

Kontakt : Koszalińskie Stowarzyszenie Lotnicze

Ludwik - 664 385 370
Zbyszek - 604 475 650

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!