MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Co zrobić z drogocennym bagażem

Radca prawny Tomasz Kruk
Pani Agnieszka M. wybiera się na urlop na Mazury. Zamieszka w hotelu. Podczas wyjazdu będzie miała ze sobą drogą biżuterię.

Prawnik poradzi

Prawnik poradzi

Tomasz Kruk dyżuruje w naszej redakcji w Koszalinie w poniedziałki w godz. 15-17.

Chciałaby wiedzieć, czego może oczekiwać w ramach zabezpieczenia jej cennego bagażu.

Kwestię poruszoną przez naszą Czytelniczkę reguluje kodeks cywilny. Zgodnie z treścią art. 846 utrzymujący zarobkowo hotel jest odpowiedzialny za utratę lub uszkodzenie rzeczy wniesionych przez osobę korzystającą z usług hotelu jako gościa hotelowego.

Nie dotyczy to sytuacji, gdy szkoda wynikła z właściwości rzeczy wniesionej do hotelu lub wskutek siły wyższej. Nie dotyczy również sytuacji, gdy utrata lub uszkodzenie powstało wyłącznie z winy poszkodowanego gościa lub osoby, która mu towarzyszyła bądź była u niego zatrudniona albo go odwiedzała.

Przez rzecz wniesioną należy rozumieć rzecz, która w czasie korzystania przez gościa z usług hotelu znajduje się w tym hotelu albo znajduje się poza nim, a została powierzona utrzymującemu zarobkowo hotel lub osobie u niego zatrudnionej, albo umieszczona w miejscu przez nich wskazanym lub na ten cel przeznaczonym (np. hotelowy sejf).

Utrzymujący zarobkowo hotel jest obowiązany przyjąć na przechowanie pieniądze, papiery wartościowe i cenne przedmioty, w szczególności kosztowności i przedmioty mające wartość naukową lub artystyczną. Może odmówić przyjęcia tych rzeczy tylko wówczas, jeżeli zagrażają one bezpieczeństwu albo jeżeli w stosunku do wielkości lub standardu hotelu mają zbyt dużą wartość lub gdy zajmują zbyt dużo miejsca.

Roszczenie o naprawienie szkody z powodu utraty lub uszkodzenia rzeczy wniesionych do hotelu wygasa, jeżeli poszkodowany po otrzymaniu wiadomości o szkodzie nie zawiadomił o niej niezwłocznie prowadzącego hotel. Wymienionej zasady nie stosuje się, gdy szkodę wyrządził prowadzący zarobkowo hotel albo gdy przyjął rzecz na przechowanie.

Roszczenia o naprawienie szkody wynikłej z utraty lub uszkodzenia rzeczy wniesionych do hotelu przedawniają się z upływem sześciu miesięcy od dnia, w którym poszkodowany dowiedział się o szkodzie, a w każdym razie z upływem roku od dnia, w którym poszkodowany przestał korzystać z usług hotelu. Zakres obowiązku naprawienia szkody przez utrzymującego zarobkowo hotel w wypadku utraty lub uszkodzenia rzeczy wniesionych ogranicza się, względem jednego gościa, do wysokości stokrotnej należności za dostarczone mu mieszkanie, liczonej za jedną dobę. Jednakże odpowiedzialność za każdą rzecz nie może przekraczać pięćdziesięciokrotnej wysokości tej należności.

Ograniczenia zakresu obowiązku naprawienia szkody nie dotyczą wypadku, gdy utrzymujący zarobkowo hotel przyjął rzeczy na przechowanie albo odmówił ich przyjęcia na przechowanie, mimo że obowiązany był je przyjąć. Ograniczenie to nie dotyczy również przypadku, gdy szkoda wynikła z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa hotelarza lub osoby u niego zatrudnionej.

Nasza Czytelniczka przed wynajęciem pokoju hotelowego powinna zatem zgłosić hotelarzowi, że w ramach wnoszonego bagażu ma kosztowną biżuterię. Najlepiej gdyby po uzgodnieniu z osobą prowadzącą hotel skorzystała z przechowania jej w hotelowym sejfie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty