Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Droga jak ser szwajcarski. Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich wyjaśnia

Krzysztof Marczyk
Krzysztof Marczyk
Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich wyjaśnia.
Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich wyjaśnia. Czytelnik
Nasi czytelników alarmują o fatalnym stanie drogi na odcinku Bobolice-Drzewiany. Czy w planach jest remont tego odcinka?

Omawiany fragment drogi wojewódzkiej nr 205 liczy 8 kilometrów. I, podobnie, jak wiele innych dróg w regionie, ucierpiał przez tegoroczną zimę. Z problemu zdają sobie sprawę w Zachodniopomorskim Zarządzie Dróg Wojewódzkich, na wielu odcinkach prowadzone są tzw. remonty cząstkowe.

Na czym polega problem? - Kluczowe dla nawierzchni drogowej jest oscylowanie temperatury wokół zera - wyjaśnia Anna Radziwonowicz, specjalista w Wydziale Planowania i Rozwoju Sieci Drogowej. - Wieczorem temperatura spada poniżej zera, a woda zgromadzona w szczelinach drogi zaczyna zamarzać, rozszerzać swoją objętość i kruszyć nawierzchnię. Rano temperatura rośnie powyżej zera, następuje rozmarzanie wody i tworzenie kałuż. Każde takie przejście przez zero, w sytuacji gdy nawierzchnia nie jest już pierwszej młodości, powoduje rozszerzanie szczelin, ubytków i wybojów, które potocznie nazywamy dziurami - odpowiada Anna Radziwonowicz.

Stąd, jak mówią w ZZDW, zimą stosuje się doraźne łatanie dróg w postaci mas kładzionych na zimno. A to, jak wiadomo, nie daje ani 100-procentowej szczelności ani długiej gwarancji. I choć zarządcy dróg non stop otrzymują od kierowców sygnały dotyczące stanu nawierzchni, to wykonawcy napraw nie mają wpływu na podstawowy czynnik degradujący drogę - wodę i przejścia temperatury przez zero. - Obecnie na terenie działania wszystkich Rejonów Drogowych prowadzone są właśnie remonty cząstkowe, również na odcinku DW 205 Bobolice-Drzewiany. Na wiosnę ZZDW będzie prowadził przetargi na remonty cząstkowe emulsją, grysami oraz masą na gorąco - informuje Anna Radziwonowicz.

- Drogi ze starymi nawierzchniami, takimi jak ta na odcinku DW 205 Bobolice-Drzewiany, dotyka jeszcze jeden problem. Ponieważ nie mają one właściwych spadków, woda w wielu miejscach pozostaje na nawierzchni zamiast spływać na pobocza i do rowów - przyznają w ZZDW. - Woda ma więcej czasu na wnikanie i penetrowanie kolejnych warstw konstrukcyjnych drogi. Żeby proces ten się nie powtarzał, trzeba drogę przebudować nadając jej nowe spadki i organizując odwodnienie, czyli budować rynny odwadniające, rowy, przepusty, zbiorniki itd. Taki proces nazywany jest przebudową, a nie remontem - czytamy w wyjaśnieniu.

Jak informowaliśmy, w planach przebudów na ten rok znalazł się odcinek DW 205 Polanów - Bobolice od granicy administracyjnej Polanowa. - Na przebudowę odcinka Bobolice -Drzewiany o długości ponad kilometra zaplanowano w budżecie kwotę miliona złotych. W planach na ten rok, DW 205 będzie przebudowywana jeszcze w dwóch innych miejscach. Za ponad milion złotych ma być przebudowany odcinek Darłowo-Krupy, a za 300 tys. zł, poprawione odwodnienie DW 205 w miejscowości Kwasowo - podsumowuje Anna Radziwonowicz.

od 7 lat
Wideo

META nie da ci zarobić bez pracy - nowe oszustwo

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera