Kolejowa droga życia dla Świdwina zagrożona? Samorządowcy protestują

Rajmund Wełnic
Rajmund Wełnic
Zaktualizowano 
archiwum
Pociągi - przynajmniej część - ze Szczecina do Gdańska miałyby jeździć przez Goleniów i Kołobrzeg omijając Łobez, Świdwin i Białogard. Dla okolic tych miast to byłaby komunikacyjna katastrofa.

Za 9 milionów zł PKP PLK zleciło firmie Idom przygotowanie dokumentacji przedprojektowej, która ma m.in. przeanalizować zasadność przeniesienia części ruchu z linii kolejowej 202 na linię 402.

Od razu wyjaśniamy - pierwsza lina prowadzi ze Szczecina, przez Stargard, Świdwin, Białogard, Koszalin do Słupska (stąd dalej do Gdańska) i to na niej odbywa się obecnie międzyregionalny między aglomeracjami pomorskimi. Linia nr 402 łączy Szczecin z Koszalinem przez Goleniów i Kołobrzeg, stąd dalej do Gdańska.

Zmiana trasy pociągów dalekobieżnych i przesunięcie jej bardziej na północ ma plusy - komunikuje lotnisko w Goleniowie i pas nadmorski. Jednak dla powiatów łobeskiego, świdwiń-skiego i białogardzkiego to klęska.

Na terenach, które przecina linia nr 202 zagościł strach. - Oczywiście, że jesteśmy zaniepokojeni już samymi pracami koncepcyjnymi, bo boimy się, że przekształcą się one w rzeczywistość, a dla naszego regionu oznacza to kompletne już zmarginalizowanie komunikacyjne - burmistrz Świdwina Piotr Feliński przypomina, że tak było już z drogą krajową nr 6, która odsunięto kilkadziesiąt kilometrów pod Kołobrzeg skazując region na wykluczenie komunikacyjne.

Samorządy nie zamierzają się przymiarkom PKP przyglądać z założonymi rękoma. - Jestem po rozmowach ze starostą świdwińskim i wójtami z okolic, aby wypracować wspólne stanowisko sprzeciwiające się tym planom kolei, najlepiej uchwałę rad - Piotr Feliński mówi, że tylko razem można zablokować zmiany w rozkładzie jazdy pociągów.

Burmistrz Świdwina nie ma wątpliwości, że taka zmiana pogrąży gospodarczo region, utrudni dojazdy studentom na uczelnie, pracownikom do pracy, a chorym do lekarzy.

- To wszystko w ogóle jest sprzeczne z wcześniejszym pomysłem „10 szprych”, które m.in. przez Białogard miały łączyć różne regiony Polski z jej centrum - dodaje Piotr Feliński. - Jeżeli już ma być modernizowana linia 402, która obecnie nie jest nawet zelektryfikowana, to można tam puścić część pociągów, a część zostawić na linii 202.

Walkę na całego o zastopowanie tych pomysłów prowadzą władze Białogardu, które zbierają poparcie pod petycją do premiera Mateusza Morawieckiego. - Nie tak wyobrażamy sobie walkę z wykluczeniem komunikacyjnym - piszą w petycji. - Nie zgadzamy się na jakiekolwiek przeniesienie ruchu międzyregionalnego na linię kolejową nr 402 kosztem połączeń kolejowych przez nasze miasta linią nr 202. Tylko pociągi międzyregionalne stanowią dla nas bezpośrednie połączenie z Trójmiastem oraz około 50 procent połączeń kolejowych do Szczecina!

I dalej: - Nie zgadzamy się na wyłącznie ekonomiczne traktowanie połączeń kolejowych i dostępności komunikacyjnej mieszkańców województwa zachodniopomorskiego. (…) Wykluczenie naszych miast, które są ważnymi ośrodkami w środkowo-wschodniej części województwa doprowadzi do ich poważnej degradacji. Nasze miasta skupiają dużą liczbę mieszkańców oraz stanowią centra gospodarcze powiatów białogardzkiego, świdwińskiego i łobeskiego (...). W związku z powyższym zwracamy się o nielikwidowanie jakichkolwiek połączeń międzyregionalnych z naszych miast oraz zachowanie siatki połączeń kolejowych (...).

Niedawno w Białogardzie konferencję prasową zwołał białogardzki poseł PiS Stefan Strzałkowski. Zapewnił, że PKP nie ma planów zmiany tras pociągów. - Zwróciłem się do ministerstwa z prośbą o wyjaśnienie sprawy i departament kolejnictwa odpowiedział, że sprawa opiera się jedynie o domniemania, bo nie ma planów likwidacji połączeń.

Zobacz także: Policjanci rozdają odblaski mieszkańcom Koszalina

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 12

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
15 września, 15:58, Gość:

no ku*wa mać to czym mam dojeżdżać do pracy z Białogardu do Koszalina koniem

Nie, może zlikwidować tory i zrobić ścieżkę rowerową, co tam ludzie dojeżdżający do pracy czy na uczelnie, może nie ta opcja polityczna jest w naszych samorządach☺

G
Gość
15 września, 14:04, Gość:

Akurat, gość ma rację.

Szkoda połączeń, ale patrzmy szerzej, lepiej dojechać na lotnisko, a białogardowi i tak nic nie pomoże.

16 września, 9:11, Gość:

A ile jest połączeń lotniczych z Goleniowa ? Porażka

Większe lotnisko jest w Gdansku .

G
Gość

Większej bzdury nie słyszałem. Ten kto to rozpowszechnia nie ma zielonego pojęcia o co chodzi. W planach jest modernizacja linii 402 a nie likwidacja jakiś połączeń!

G
Gość
15 września, 13:16, Mmm:

Te żałosne miasteczka są prowincją bez perspektyw niezależnie od tego czy przejeżdża przez nie pospieszny do Szczecina czy nie, PKP powinno konsekwentnie patrzyć na szerszy interes całego Pomorza a nie egoistyczne żądania kilku prowincjonalnych wsi.

Na wsi to ty mieszkasz frajerze

G
Gość
15 września, 14:04, Gość:

Akurat, gość ma rację.

Szkoda połączeń, ale patrzmy szerzej, lepiej dojechać na lotnisko, a białogardowi i tak nic nie pomoże.

A ile jest połączeń lotniczych z Goleniowa ? Porażka

G
Gość
15 września, 13:16, Mmm:

Te żałosne miasteczka są prowincją bez perspektyw niezależnie od tego czy przejeżdża przez nie pospieszny do Szczecina czy nie, PKP powinno konsekwentnie patrzyć na szerszy interes całego Pomorza a nie egoistyczne żądania kilku prowincjonalnych wsi.

HAHAHA... zapachnialo prowincja

z
z ukosa ....
15 września, 13:16, Mmm:

Te żałosne miasteczka są prowincją bez perspektyw niezależnie od tego czy przejeżdża przez nie pospieszny do Szczecina czy nie, PKP powinno konsekwentnie patrzyć na szerszy interes całego Pomorza a nie egoistyczne żądania kilku prowincjonalnych wsi.

Te "żałosne" miasteczka to Pomorze Środkowe. A cały ten problem to tylko kolejny dowód na konieczność niezależności regionu od Szczecina. Tylko w 17-stym województwie Białogard i Świdwin mogłyby się czuć bezpiecznie. Zamiast tych durnych pomysłów przydałby się gruntowny remont linii kolejowej Kołobrzeg-Białogard-Szczecinek-Piła. Tak jak S11, ta linia to wrota regionu do cywilizowanego świata.

G
Gość

no ku*wa mać to czym mam dojeżdżać do pracy z Białogardu do Koszalina koniem

G
Gość

Dziękujemy Panie Ray Wełnic za ten artykuł.

D
Drugi Tor

Świdwin i Białogard przegrały już kilka lat temu likwidując połączenie do Połczyna i oczywiście do Bobolic. Trzeba było inwestować w Tabor tak by były dwie linie. Samorząd może przecież to zafundować i koniec tematu.

G
Gość

Akurat, gość ma rację.

Szkoda połączeń, ale patrzmy szerzej, lepiej dojechać na lotnisko, a białogardowi i tak nic nie pomoże.

M
Mmm

Te żałosne miasteczka są prowincją bez perspektyw niezależnie od tego czy przejeżdża przez nie pospieszny do Szczecina czy nie, PKP powinno konsekwentnie patrzyć na szerszy interes całego Pomorza a nie egoistyczne żądania kilku prowincjonalnych wsi.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3