Nadleśnictwo Szczecinek poinformowało o rozpoczęciu wycinki sporej połaci lasów pod drogę S11 między Szczecinkiem a Bobolicami. Trudno zresztą tych prac nie zauważyć, bo tysiące drzew już zniknęło z szerokiego pasa wzdłuż obecnej drogi krajowej nr 11 mniej więcej na wysokości Sporego.
NAJPIERW LEŚNICY, POTEM DROGOWCY
- Na terenie naszego nadleśnictwa prace przebiegać będą przez tereny przebiegające wzdłuż istniejącej DK11, na części leśnictw Wierzchowo, Sokolnik, Buczyny i Spore – informują szczecineccy leśnicy. Łącznie pozyskanych zostanie 11 tysięcy metrów sześciennych drewna. Koniec prac do 30 marca 2024 roku, później teren zostanie przekazany pod budowę drogi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Dodajmy, że na całym 24-kilometrowym odcinku finalizowane są już także procedury wywłaszczeniowe – oczywiście za odszkodowaniem - działek potrzebnych pod budowę drogi.
Przetarg na budowę drogi S11 ze Szczecinka do Bobolic wygrała firma Intercor z Zawiercia w lecie zeszłego roku. Inwestycja pochłonie 1,107 miliarda złotych. Zadnie będzie realizowane w formule „optymalizuj i buduj”, a wykonawcy od sierpnia biegną terminy: ma od tego czasu 10 miesięcy na opracowanie projektów wykonawczych i 19 miesięcy, z wyłączeniem okresów zimowych, na realizację robót.
S11 SZCZECINEK - BOBOLICE
To nie znaczy, że przez czas na wykonanie projektów nic się nie będzie działo na placu budowy. Można prowadzić roboty ziemne, odhumusowanie, rozbiórkę obiektów kolidujących z trasą i inne prace przygotowawcze. Finał budowy 24-kilometrowego fragmentu S11 z Bobolic do Szczecinka przewidziano na rok 2026. Droga zaczynie się za bobolickim węzłem drogowym i biec będzie długimi fragmentami właściwie śladem DK11.
Ekspresówka dojdzie do Szczecinka nieco na północ od obecnego ronda, którym zaczyna się gotowa od 2019 roku obwodnica miasta w ciągu S11. W sumie powstanie tu 18 wiaduktów, dwie estakady, cztery mosty i trzy przejścia dla zwierząt. Do tego wspomniane obszary chronione, jeziora i bardzo trudne warunki geologiczne wymagające m.in. wielkich prac przy wymianie gruntów.
To ostatni odcinek realizacyjny S11 w województwie zachodniopomorskim. Fragment S11 od Koszalina do Bobolic jest przejezdny od kilku miesięcy. Wspólny odcinek S6 i S11 od Kołobrzegu do Koszalina funkcjonuje już kilka lat, podobnie jak obwodnica Szczecinka. Gorzej na południe od tego miasta, choć i tam GDDKiA rozpisała niedawno przetarg na budowę obwodnicy Obornik (na wysokości Poznania od lat jest już zachodnia obwodnica).
CO Z RESZTĄ S11?
Pozostałe wielkopolskie odcinki S11 są na różnych etapach prac przygotowawczych (np. dla fragmentu od Piły do Ujścia trwają starania o wydanie decyzji środowiskowej). Jest natomiast szansa, że przetargi na odcinki od Szczecinka do Piły oraz połączenie obwodnic Ostrowa Wielkopolskiego i Kępna będą ogłoszone jeszcze w tym roku, ale zależy to od trwających procedur środowiskowych.
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?