Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pociąg Słupia likwidowany. Dłuższa podróż do Warszawy

(krab)
Od najbliższego poniedziałku "Słupia” przestanie przejeżdżać między innymi przez Koszalin. Na likwidacji ekspresu ucierpią także turyści, którzy stracą wygodne połączenie z nadmorskimi miejscowościami.
Od najbliższego poniedziałku "Słupia” przestanie przejeżdżać między innymi przez Koszalin. Na likwidacji ekspresu ucierpią także turyści, którzy stracą wygodne połączenie z nadmorskimi miejscowościami. Fot. Radek Koleśnik
"Słupia", jedyny ekspres InterCity łączący Koszalin i Kołobrzeg z Warszawą, od połowy maja przestanie jeździć. Powód oficjalny: remont torów. Prawdziwy: za małe zyski.

Od 16 maja z rozkładu jazdy zniknie pociąg "Słupia" relacji Kołobrzeg - Warszawa Zachodnia. Oficjalnym powodem likwidacji jest remont torów na trasie Gdańsk - Warszawa - czytamy na stronie PKP Intercity. - Na torach jest tłok i musieliśmy tymczasowo zawiesić kursowanie części pociągów - tłumaczy Paweł Ney, rzecznik spółki. - Polskie Linie Kolejowe zażądały od nas znacznego ograniczenia w ruchu pociągów.

Trudno w to uwierzyć, bo remont trwa już od około dwóch lat i do tej pory miejsce dla "Słupi" jakoś się znajdowało. Ponadto pozostałe zawieszone pociągi (jest ich kilkadziesiąt) wracają na tory od wakacji, a tylko dwa ekspresy - "Artus" z Warszawy do Gdyni i właśnie "Słupia" - przestają jeździć w ogóle. I nie wiadomo, czy kiedykolwiek wrócą do rozkładu. Na dziś PKP Intercity snuje tylko mgliste obietnice. - Remont torów potrwa do 2013 roku - mówi Paweł Ney. - Po tym czasie na pewno przybędzie pociągów, ponieważ zwiększy się prędkość maksymalna i przepustowość linii.

Według specjalistów z branży, likwidacja ostatniego ekspresu z Pomorza do stolicy była od dawna planowana. - To wynik zniechęcania pasażerów do tego połączenia - przekonuje Patryk Skopiec z Instytutu Rozwoju i Promocji Kolei. - PKP Intercity najpierw skracało trasę, zmniejszyło liczbę kursów do dwóch w tygodniu i nikt już nie wiedział, kiedy ten pociąg jeździ, a kiedy nie. Następnie przeprowadza się badania i okazuje się, że pasażerów jest mniej i nie warto utrzymywać połączenia. Polityka zniechęcania się udała.
Przypomnijmy, że od kilku miesięcy Słupia zajeżdżała do nas tylko dwa razy w tygodniu, w piątki i niedziele, a w pozostałe dni jako "Artus" kończyła bieg w Gdyni.

Na likwidacji ekspresu ucierpią nie tylko mieszkańcy Środkowego Pomorza, ale również turyści, którzy w wakacje stracą wygodne połączenie z nadmorskimi miejscowościami. Po likwidacji "Słupi" w rozkładzie zostaną jeszcze dwa bezpośrednie pociągi do Warszawy, jeżdżące pod marką Tanie Linie Kolejowe, również należącą do PKP Intercity. Zmienią się m.in. godziny odjazdu porannego składu, a podróż nim będzie trwała o niebo dłużej, niż "Słupią", jadącą 8 godzin i 6 minut. Poranny pociąg, który odjeżdżał z Koszalina o godz. 9.20, od 16 maja będzie ruszał pół godziny wcześniej, by dojechać do stolicy po niemal 9,5 godziny jazdy. Wieczorny pociąg odjeżdżający o godz. 17.35, dojedzie do Warszawy aż po 11 godzinach.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!