Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Prawo jazdy: trasy na egzaminach w Koszalinie

Inga Domurat [email protected]
– Egzamin sprawdza wiele umiejętności zdającego, ale jednej na pewno nie – umiejętności jazdy poza obszarem zabudowanym – mówi Roman Stencel, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Ośrodków Szkolenia Kierowców w Koszalinie.
– Egzamin sprawdza wiele umiejętności zdającego, ale jednej na pewno nie – umiejętności jazdy poza obszarem zabudowanym – mówi Roman Stencel, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Ośrodków Szkolenia Kierowców w Koszalinie. Fot. Radek Koleśnik
Egzamin praktyczny na prawo jazdy kategorii B to najpierw zadania na placu manewrowym, potem jazda po mieście. Nie ma tu ściśle określonych tras, ale są takie, które egzaminatorzy wybierają najczęściej.

Uwaga przyszli kierowcy!!!

Uwaga przyszli kierowcy!!!

Drodzy Czytelnicy już jutro (piątek 30 lipca) opublikujemy specjalnie dla Was zestawienie wyników egzaminów uzyskanych przez szkoły nauki jazdy z Koszalina i powiatów z regionu w pierwszym półroczu 2010 roku. To najbardziej aktualne dane. Dowiecie się, jak kursanci z danej szkoły (w liczbach i w procentach) zdawali egzamin teoretyczny i praktyczny. Ile egzaminów zakończyło się wynikiem pozytywnym.

O pomoc we wskazaniu tras, którymi egzaminatorzy koszalińskiego ZORD prowadzą zdających, najczęściej poprosiliśmy Romana Stencla, prezesa Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Ośrodków Szkolenia Kierowców w Koszalinie.

W Koszalinie właściwie są trzy takie kierunki, które tak naprawdę wytycza już pierwsze skrzyżowanie (ul. BOWiD - Mieszka I) po wyjeździe z Zachodniopomorskiego Ośrodka Ruchu Drogowego. - To skrzyżowanie jest bardzo skomplikowane dla początkującego kierowcy, a dla zestresowanej osoby ubiegającej się o uprawnienie, egzamin kończy się właśnie na nim - mówi Roman Stencel.

- Ale zakładając, że zdający z tym skrzyżowaniem sobie radzi, to zwykle egzaminator wydaje polecenie zdającemu, by na tym skrzyżowaniu skręcił w prawo w ul. BOWiD, gdzie wykorzystując element infrastruktury drogowej (wjazd do obiektu przydrożnego) realizowane jest zadanie zawracania z użyciem biegu wstecznego. W ten sposób dwa punkty z programu egzaminacyjnego są już zaliczone. I potem są dwie możliwości - albo jadą prosto w kierunku ul. Przemysłowej, albo skręcają w ul. Mieszka I. Oczywiście jedną z nich egzaminator czasami wybiera od razu. Wtedy z uwagi na ogromne natężenie ruchu w tym miejscu i sporo pojazdów oznaczonych tablicą "L", jak i obowiązek ustąpienia pierwszeństwa pojazdom nadjeżdżającym z pozostałych 3 wlotów, radzę uzbroić się w cierpliwość i dokładnie ocenić ich prędkość oraz odległość od skrzyżowania.

Pierwsza możliwość...
...czyli wjazd w ul. Przemysłową, by skręcić potem w ul. Morską lub jechać prosto, a następnie uliczkami osiedli w rejonie ulic: Kosynierów, Rybackiej, Sienkiewicza, Franciszkańskiej i Bosmańskiej. Tam jest dużo miejsc do sprawdzenia umiejętności poruszania się po drogach jednokierunkowych czy skrzyżowaniach równorzędnych oraz do wykonania zadań parkowania. Z ul. Franciszkańskiej dalsza droga prowadzi alternatywnie: na skrzyżowanie ul. Armii Krajowej - Bohaterów Warszawy, na którym realizowane jest zadanie zawracania i dalej na osiedle Północ lub na skrzyżowanie z ul. Zwycięstwa.

W tym pierwszym wariancie egzaminator sprawdza, jak sobie zdający poradzi na skrzyżowaniu ulic Monte Cassino - Władysława IV lub Monte Cassino - Fałata. Kieruje go na rondo Kardynała Ignacego Jeża i następnie na lewoskręt na skrzyżowaniu Jana Pawła II -Władysława IV. Następnie po dłuższej prostej jedzie do centrum. Żeby się tam dostać, musi przejechać skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną z ul. Monte Cassino i skręcić w prawo w ul. Młyńską. Potem dojazd ulicami: Podgrodzie i Spółdzielczą, a następnie ul. Jana z Kolna do ul. Armii Krajowej i konieczność wykonania bardzo trudnego w tym miejscu manewru zmiany pasa ruchu, następnie wykonywany jest manewr skrętu w lewo pod wiadukt na ul. Bohaterów Warszawy i dalej do ul. Mieszka I oraz powrót do ZORD.

W drugim wariancie ze skrzyżowania z ul. Zwycięstwa zdający dojeżdża do skrzyżowania przy ratuszu, gdzie wykonywany jest skręt w lewo w ul. Młyńską, dalej na skrzyżowanie równorzędne ul. Asnyka i w lewo w jednokierunkową ul. Mickiewicza. Następnie w prawo w Młyńską i w lewo w ul. Podgrodzie. Dalsza część powrotnej trasy jest już zwykle taka sama.

Druga możliwość...
... czyli wjazd w ul. Mieszka I. Zdający dojeżdża do ul. Bohaterów Warszawy i często pada polecenie, by skręcić w prawo, bo tam na ul. Syrenki są aż dwa skrzyżowania z wyspami. I wtedy albo odbywa się zawracanie na tym pierwszym lub lewoskręt na drugie i zjazd w ul. Szczecińską do centrum. Po przejechaniu ok. 1 km realizowany jest skręt w lewo w ul. Olchową i tam egzaminatorzy zwykle wydają polecenia zaparkowania auta. Z ul. Olchowej zdający wraca na ul. Bohaterów Warszawy, którą dojeżdża do skrzyżowania z ul. Morską. Tu odbywa się zawracanie lub egzaminator wydaje polecenia jazdy w jednym z 3 kierunków tj: Kołobrzegu, Poznania albo Gdańska.

W wariancie "pominięcia" ul. Olchowej egzamin prowadzony jest ul. Szczecińską do wiaduktu, za którym zwykle na skrzyżowaniu zdający skręca w prawo w ul. Gnieźnieńską, a następnie skręca w lewo w ul. Drzymały, gdzie w okolicy jest kilka uliczek jednokierunkowych. Potem lewoskrętem wjazd na ul. Konstytucji 3 Maja i dalej bardzo trudny z uwagi na duże natężenie ruchu i skomplikowaną geometrię skrzyżowania na placu Gwiaździstym przejazd na wprost w ul. 1 Maja. Dalej wjazd w ul. Młyńską (dalsza część trasy opisana wyżej).

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!