Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Remont drogi z Połczyna do Świdwina. Wybrano wykonawcę drogi

Rajmund Wełnic
Rajmund Wełnic
Remont drogi z Połczyna do Świdwina. Wybrano wykonawcę drogi
Remont drogi z Połczyna do Świdwina. Wybrano wykonawcę drogi archiwum
Jest – ponownie – wybrany wykonawca remontu drogi z Połczyna do Świdwina. Ten sam, który wycofał się kilka miesięcy temu z podpisania umowy. To drugie podejście do wyłonienia wykonawcy przebudowy 16,7-kilometrowego odcinka drogi wojewódzkiej 152 z Połczyna-Zdroju do Świdwina (od Stargardu w kierunku na Świdwin). Z trzech ofert Zachodniopomorski Zarząd Dróg Wojewódzkich wybrał toruńską firmę Onde SA, która jest gotowa zmierzyć się zadaniem za 68,8 milionów złotych. To prawie 14 mln zł więcej niż w poprzednim przetargu rozstrzygniętym wiosną.

Wtedy ta sama firma wycofała się z podpisania umowy, bo realia rynkowe – zwłaszcza po rosyjskiej agresji na Ukrainę zmieniły się na tyle, że nierealne okazało zmieszczenie się w cenach sprzed zaledwie kilku miesięcy.

Czy uda się teraz? Miejmy nadzieję, bo droga 152 nie bez kozery nazywana jest przez mieszkańców powiatu świdwińskiego „drogą życia”. Łączy nie tylko największe miejscowości powiatu, ale także umożliwia dojazd do połczyńskiego szpitala. Batalia, aby będąca fatalnym stanie trasa, trafiła do planów remontu trwała od lat.

W końcu się udało, choć z poślizgiem. – Od lat zabiegaliśmy o tę inwestycję, miała się zacząć już 3 lata temu, ale zmienił się standard jaki miała spełniać – mówi starosta świdwiński Mirosław Majka.
Przebudowany i poszerzony do 7 metrów będzie odcinek o długości 16,7 kilometra. Mieszkańcy powiatu świdwińskiego – i nie tylko, bo DW 152 to ciąg ważnej arterii od Szczecinka po Płoty do S11- czekali na nią od dawna. Po ostatniej zimie pojawiło się wiele nowych dziur w asfalcie, z ich remontem – jak informowali kierowcy – wstrzymywano się wiosną właśnie w oczekiwaniu na generalną przebudowa całej trasy.

Drzewa wzdłuż ciasnej drogi wycięto już wcześniej. Zakres robót obejmie między innymi rozbiórkę istniejącej nawierzchni jezdni, chodników, zatok autobusowych, wykonanie nowych warstw konstrukcyjnych jezdni, wykonanie ulepszonego pobocza, zmianę przebiegu drogi w miejscach korekty łuków, a także budowę ciągów pieszych, a lokalnie pieszo-rowerowych. Wykonawca będzie miał 650 dni na wykonanie inwestycji od momentu podpisania umowy – droga będzie więc gotowa jesienią 2024 roku.
Warto prześledzić, jak szybko rosną ceny robót drogowych. Kosztorys ZZDW z końcówki zeszłego roku opiewał na 61 mln zł. Onde wygrała wiosenny przetarg z kwotą poniżej kosztorysu (niespełna 55 mln zł), kolejne firmy oferowały wówczas Pol-Dróg 70,3 mln zł, a Strabag 79,5 mln zł. Teraz Onde wygrywa przetarg z ofertą (68,8 mln zł), a konkurenci byli gotowi podjąć się zadania za 89,4 mln zł (Budimex) i 96,6 mln zł (Strabag – wzrost o 17 mln zł).

Fot. Google Street View

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera