Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Urodziny Towarzystwa Miłośników Koszalińskiej Wąskotorówki

Marzena Sutryk [email protected]
Na urodzinach ciuchci było jak należy – był wielki tort urodzinowy.
Na urodzinach ciuchci było jak należy – był wielki tort urodzinowy. Radek Koleśnik
Towarzystwo Miłośników Koszalińskiej Wąskotorówki obchodziło kilka dni temu 114. urodziny kolejki. Organizatorzy zaprosili mieszkańców. Kto chciał, mógł ruszyć w trasę.

Liczba

Liczba

7 tysięcy tyle osób skorzystało z przewozów kolejką w tym roku

Dzisiaj garść informacji z przeszłości, o początkach ciuchci, która znowu od kilku lat cieszy mieszkańców i staje się coraz bardziej popularną w okolicy atrakcją, także dla turystów.

Decyzja o budowie koszalińskiej wąskotorówki zapadła w 1897 roku, jednak koncesję oraz pozwolenie na budowę wydano dopiero 24 maja 1898.

Powstała nawet Spółka Akcyjna Kolei Wąskotorowej Koszalin-Nacław. Jej właścicielem był powiat koszaliński, fabryka parowozów "Krauss-Maffei" z Monachium oraz akcjonariusze. Fabryka "Krauss-Maffei'' dostarczyła materiały niezbędne do budowy kolei, a później tabor trakcyjny (parowozy). 1 listopada uruchomiono przewozy na odcinku Koszalin-Manowo-Nacław (32 km) i wydzierżawiono od Sławieńskiej Kolei Powiatowej odcinek Nacław-Jacinki (7 km). 1 listopada 1905 otwarto odcinek Manowo- Świelino-Bobolice (34 km), a
następnie odcinek Świelino Białogard (32 km). Do spółki przystąpiły Białogard i Bobolice.

W kolejnych latach oddano do użytku odcinek Białogard-Rarwino (20 km). Rozwinęły się też przewozy w kierunku Polanowa i Żydowa.

Rok 1945. Armia Czerwona zdemontowała torowiska i wywiozła do ZSRR cały tabor.

1 maja linie kolejowe przejęły Polskie Koleje Państwowe. Rok później zapadła decyzja o odbudowie koszalińskiej kolei wąskotorowej, która miała dowozić materiały do budowy lotniska w Zegrzu, a następnie paliwo do samolotów oraz opał do ogrzewania jednostki.

W latach 80. XX wieku zaczęto zamykać kolejne odcinki. 17 września 2001 w ostatnią trasę wyjechał pociąg towarowy do lotniska w Zegrzu, a 22 września ustało połączenie na odcinku Świelino-Koszalin. Ostatecznie Koszalińska Kolej Wąskotorowa została zamknięta 1 października 2001.

Natomiast 7 listopada 2005 zarejestrowano Towarzystwo Miłośników Koszalińskiej Wąskotorówki. Tyle o historii, a dziś - kto chłodów się nie lęka, może już teraz rezerwować miejsce na sylwestrowej imprezie z ciuchcią. Koszt to 150 złotych od osoby. Początek imprezy o 21. W cenie jest przejazd na trasie Koszalin - Manowo - Koszalin, w trakcie zabawa taneczna w wagonie, a na miejscu impreza przy muzyce z DJ-em, ognisko i grillowanie. Będzie ciepły poczęstunek (kiełbasa, grochówka, barszcz, bigos, grzanki, krokiety i inne specjały), do tego napoje wyskokowe. Po powrocie do Koszalina dalsza zabawa
przy muzyce i ognisku. Organizatorzy, jak trzeba, mogą zarezerwować dla chętnych nocleg. Rezerwacje udziału w imprezie pod 601 154 937.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!