Polskie Linie Kolejowe: Rozwój na miarę dużych oczekiwań

Artykuł Sponsorowany
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują Krajowy Program Kolejowy – największy w historii program inwestycji, wart prawie 76 mld zł. Finansowanie projektów KPK zapewniają znaczące środki z programów UE i budżetu państwa. Na dziesiątkach inwestycji we wszystkich województwach obok układanych torów, budowanych peronów, wiaduktów i mostów, montowanych wind, urządzeń i sieci trakcyjnej przejeżdżają pociągi. Realizacja prac i utrzymanie tysięcy planowych kursów to duże wyzwanie. Szczegółowo przygotowany rozkład jazdy zapewnia sprawne podróże w aglomeracjach, regionach oraz na trasach dalekobieżnych.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują wiele inwestycji w województwie zachodniopomorskim. Dzięki nim podróże koleją stają się wygodniejsze, szybsze, zwiększa się poziom ich bezpieczeństwa. Sprawniejszy jest przewóz towarów. Dzięki modernizacji i elektryfikacji linii kolej staje się coraz bardziej ekologicznym środkiem transportu.

Podróżni już korzystają z efektów inwestycji.
W 2020 roku zakończyła się warta około 70 mln zł modernizacja stacji Szczecin Główny. Podróżni zyskali cztery nowe, komfortowe perony, na które można dostać się dzięki windom, schodom ruchomym i nowej, zadaszonej kładce. Pasażerowie korzystają z łącznika nad peronem nr 3 ze zmodernizowaną starą kładką. Ułatwieniem dla podróżnych są informacje o pociągach podawane przez głośniki, na wyświetlaczach i infokioskach, oraz czytelne oznakowanie. Bezpieczeństwo poprawił wyremontowany wiadukt i ponad 430-metrowy mur oporowy przy ulicy Kolumba. Do końca 2021 roku wyremontowany zostanie drugi wiadukt przy stacji.

Do końca 2022 roku zakończy się warta ponad 4 mld zł modernizacja linii kolejowej między Szczecinem a Poznaniem. Po zakończeniu wszystkich prac czas przejazdu najszybszym pociągiem pomiędzy stolicami Wielkopolski i Pomorza Zachodniego skróci się o około 50 minut, czyli potrwa mniej niż 2 godziny. Podróżni na 32 stacjach i przystankach zyskają wygodne perony z pochylniami i ścieżkami naprowadzającymi, dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Perony z antypoślizgową nawierzchnią będą wyższe i szersze, co ułatwi wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Komfort poprawią nowe wiaty, ławki, oświetlenie, kosze na śmieci i oznakowanie. Bezpieczeństwo zwiększą m.in. Lokalne Centra Sterowania w Poznaniu i Stargardzie.

Budowa Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej zapewni sprawną komunikację kolejową w aglomeracji szczecińskiej. Będzie możliwość sprawnego i szybkiego dojazdu pociągiem do domu, pracy i szkoły w stolicy Pomorza Zachodniego oraz w sąsiednich miejscowościach. Podróżni zyskają nowoczesne perony na 27 zmodernizowanych lub nowych stacjach i przystankach, m.in. Szczecin Pomorzany, Szczecin Turzyn i Police. Zakończenie wartej około 530 mln zł inwestycji planowane jest w 2023 roku.

Za blisko 165 mln zł modernizowana jest linia kolejowa między Szczecinkiem a Runowem Pomorskim. Pasażerowie skorzystają z 16 nowych komfortowych peronów na 11 stacjach i przystankach. Po zakończeniu wszystkich prac, planowanych do połowy 2021 roku, czas podróży między Szczecinkiem a Runowem Pomorskim skróci się o ok. 25 minut – z 1,5 godziny do godziny i 5 minut. Odbudowano nieczynny od 17 lat tor na odcinku około 25 km między Szczecinkiem a Łubowem. Dzięki zwiększeniu przepustowości linii na trasę będzie mogło wyjechać więcej pociągów.

Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu jest ważną dla województwa inwestycją, wartą około 1,5 mld zł. Projekt realizowany przez PLK pozytywnie wpłynie na rozwój gospodarczy regionu. Zwiększą się możliwości ekologicznych przewozów towarów. Jeden pociąg towarowy (1770 ton) będzie mógł zastąpić 74 ciężarówki. Dłuższe składy (750 m) zostaną w portach obsłużone szybciej i sprawniej. Wzrośnie potencjał portów, które przyjmą i odprawią więcej ładunków, a przez to także zwiększą konkurencyjność kolejowych przewozów towarowych. Transport po torach będzie jeszcze efektywniejszy dzięki planowanej modernizacji linii ze Szczecina do Świnoujścia. Już teraz dzięki inwestycjom zrealizowanym na zachodniopomorskim odcinku Nadodrzanki ładunki transportowane są sprawniej z Dolnego Śląska do portów Pomorza Zachodniego.

Religia i etyka w szkole. Kto ma kształcić nauczycieli etyki?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie